فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
نبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيم
"به بندگان من خبر ده كه منم آمرزنده مهربان”
سوره مبارکه حِجْر
آیه ۴۹
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوبًا مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحَابِهِمْ فَلَا يَسْتَعْجِلُونِ ﴿۵۹﴾
پس براى كسانى كه ستم كردند بهره اى است از عذاب همانند بهره عذاب ياران [قبلى]شان پس [بگو] در خواستن عذاب از من شتابزدگى نكنند (۵۹)
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الْأَنْفُسُ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ الْهُدَى﴿۲۳﴾
[اين بتان] جز نامهايى بيش نيستند كه شما و پدرانتان نامگذارى كرده ايد [و] خدا بر [حقانيت] آنها هيچ دليلى نفرستاده است [آنان] جز گمان و آنچه را كه دلخواهشان است پيروى نمى كنند با آنكه قطعا از جانب پروردگارشان هدايت برايشان آمده است (۲۳)
عشق فقط یک کلام حسین علیه السلام
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
به نام خداوند رحمتگر مهربان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
نزديك شد قيامت و از هم شكافت ماه ( ۱)
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ ﴿ ۱ ﴾
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
وَمَن يَقْنُتْ مِنكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا ﴿ ۳۱ ﴾
و هر كس از شما خدا و فرستادهاش را فرمان برد و كار شايسته كند پاداشش را دو چندان مىدهيم و برايش روزى نيكو فراهم خواهيم ساخت ( ۳۱)
وبلاگعشق فقط یک کلام حسین علیه السلام
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
(به آنها بگو اى بندگان من که بر خودتان اسرافو ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خداهمه گناهان را مى بخشد که او بخشنده و مهربان است)؛
«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلى اَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».
تفسیر خودم: خدایا اینشبا مارا مورد امرزش خود قرار بده
وبلاگ عشق فقط یک کلام حسین علیه السلام
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
آیات ۱۲ و ۱۳ سوره یوسف(ع) فرموده است:
«أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا یَرْتَعْ وَیَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴿۱۲﴾قَالَ إِنِّی لَیَحْزُنُنِی أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن یَأْکُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ؛
فردا او را با ما بفرست تا [در چمن] بگردد و بازى کند و ما بهخوبى نگهبان او خواهیم بود(۱۲) گفت اینکه او را ببرید سخت مرا اندوهگین مىکند و مىترسم از او غافل شوید و گرگ او را بخورد».
تفسیرخودم: محبت به فرزندمارا به این دنیا می چسباند و نمیتوانیم بدون انها زندگی کنیم . و از خدا غافل می شویم
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسير سوره حجرات » آيه 13
«يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَكُمْ شُعُوباً وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (13)
اى مردم! ما شما را از مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، همانا گرامىترين شما نزد خدا، با تقواترين شماست، البتّه خدا داناى خبير است.
تفسیر زندگی خودم: كرامت در نزد مردم زودگذر است، كرامت نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللَّه»
عشق فقط یک کلام حسین علیه السلام
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه »
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه »
تفسیر آیه 11 سوره حجرات
بسم الله الرحمن الرحیم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسي أَنْ يَکُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسي أَنْ يَکُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإيمانِ وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ11
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید ، هرگز گروهی ( از مردان شما ) گروه دیگر را مسخره نکند شاید آن گروه ( مسخره شدگان ) بهتر از آنان باشند ، و نه زنانی زنان دیگر را ، شاید آن گروه بهتر از آنان باشند ، و از یکدیگر عیب جویی نکنید ، و همدیگر را به لقب های زشت مخوانید بد نامگذاری است ( یاد کردن مؤمن به ) فسق پس از ایمان ( مؤمن را به نام مرتکب گناهان خواندن ) ، و آنان که توبه نکنند آنهایند که ستمکارند.
تفسیر: (یا ایها الذین امنوا لایسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ولا تلمزوا انفسکم و لا تنابزوابالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان و من لم یتب فاولئک هم الظالمون ): (ای کسانیکه ایمان آورده اید هیچ قومی قوم دیگر را مسخره نکند، چه بسا که از ایشان بهترباشند، و هیچ یک از زنان حق ندارند زنان دیگر را مسخره کنند چون چه بسا آنها ازایشان بهتر باشند و هرگز عیوب خودتان (یکدیگر) را برملا نکنید و لقب بد به یکدیگرندهید، که این بد ذکریست که بعد از ایمان باز هم یکدیگر را به فسوق یاد کنید، هر کس توبه نکند، پس ایشان همان ستمکارانند)(سخریه ) به معنای استهزاء می باشد، که عبارتست از اینکه انسان با زبان یا اشاره یاتقلید از عمل کسی ، قصد تحقیر و تخفیف او را داشته باشد و شنوندگان و بینندگان ازعمل او بخندند. و قوم به معنای جماعتی از مردان است به همین دلیل و برای تأکیدمطلب و اینکه این عمل در بین زنان شایعتر است ، مجددا نهی از استهزاء را برای زنان بیان می نماید. و سپس در مقام بیان حکمت نهی می فرماید چه بسا که گروه مسخره شونده از گروه مسخره کننده در نزد خدا بهتر باشند. پس بطور کلی مسلمانان چه مرد وچه زن نباید در صدد تمسخر یکدیگر برآیند و نباید عیوب خودشان را فاش کنند، چون مسلمانانی که در یک جامعه زندگی می کنند، در حقیقت همه از همند و فاش کردن عیب دیگری عینا مانند فاش کردن عیب خود فرد می باشد و فرد عاقل هرگز عیوب خود را نزدغیر اظهار نمی کند و در ادامه می فرماید: به یکدیگر القاب زشت ندهید و لقب زشت لقبی است که در مقام مذمت یک فرد به او گفته شود، و برای توضیح مطلب می فرمایداین بد ذکریست که مردمی را که ایمان آورند، به سبب فسوق قبلی ، به فسق یاد کنند و به ایشان طعنه بزنند و یا بدعلامتی است اینکه انسانی را بعد از ایمان ، به علامت زشت گذشته یاد کنند مثلا کسی که مرتکب گناهی شده و بعدا توبه کرده نباید تا ابدالدهر به اوبگویند فلانکاره (مثلا شرابخوار، قمارباز و…) و یا شاید معنا این باشد که این بدعلامتی است که فرد با بدگویی از مردم برای خود قرار می دهد و همه او را به عنوان فردی بدزبان و تمسخرکننده بشناسند.و در انتها می فرماید: هر کس از این گونه گناهان توبه نکند و دست برندارد، حقیقتاستمکار است ، چون خداوند از این امور نهی نموده و با این وجود این گونه افراد اعتنایی به این نهی ندارند و آن را عمل بدی نمی دانند.
تفسیر در زندگی خودم: دیشب یکی از اینکه طلبه هستم مسخرم کرد برای همین به اینتفسیر مراجعه کردم
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر ایه 10 سوره اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَليماً10
ترجمه: و اینکه کسانی که به آخرت ایمان نمی آورند برای آنها عذابی دردناک آماده کرده ایم.
تفسیر: و ان الذین لا یؤمنون بالاخره اعتدنا لهم عذابا الیما): (و اینکه کسانی که ایمانی به آخرت ندارند، عذاب دردناکی برایشان آماده ساخته ایم )، در ادامه کلام سابق است که فرمود: قرآن مؤمنان را که عمل صالح نمایند، بشارت داده که اجری بزرگ برای آنهاست و برای کسانی که ایمان به آخرت ندارند عذابی دردناک ذخیره و مهیا کرده ایم ، و اگر عذاب کفار را بشارتی برای مؤمنان دانسته به جهت آنست که عذاب آنها انتقامی است که خداوند بوسیله آن ، داغ دل مؤمنان را می ستاند و باعث روشنی چشم آنها می گردد. و اینکه از میان همه اوصاف کفار فقط (ایمان نیاوردن به آخرت ) را ذکر نمود، به جهت آنست که چنانچه گفتیم ریشه همه مفاسد فراموش کردن آخرت و غفلت ازآنست ، و از طرف دیگر با انکار معاد، دیگر اثری برای دین قویم الهی باقی نمی ماند،هر چند که منکر معاد قائل به نبوت یا توحید و سایر معارف حقه باشد.
تفسیر این سوره در زندگی خودم: این مدت که ایام ماه رمضان است برای دختر کوچک ترم داستان هایی از قران می گویم می دانم هنوز متوجه نمی شود اما در ناخداگاهش می ماند برای او از اخرت هم گفتم
و درباره قران و به وجود امدنش هم برایش به طور داستان چیز هایی گفتم و می دانم که او عاقبت بخیر می شود.
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر ایه 8 سوره اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
عَسي رَبُّکُمْ أَنْ يَرْحَمَکُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرينَ حَصيراً8
پس از شکست دوم نیز اگر توبه کنید و به حق گرایید ) امید آنکه پروردگارتان بر شما ترحم کند ( و دولت و استقلالتان را بازگرداند ) و اگر ( به فساد ) بازگردید ما نیز ( به کیفر ) باز می گردیم ، و جهنّم را برای کافران زندانی تنگ قرار داده ایم.
تفسیر:
(عسی ربکم ان یرحمکم و ان عدتم عدنا و جعلنا جهنم للکافرین حصیرا):(امید است (اگر بازگشته و توبه کنید) پروردگارتان به شما رحم کند و اگر به عصیان و ستم خود باز گردید ما هم به عقوبت و مجازات شما باز می گردیم ، وجهنم را زندان کافران قرار داده ایم )، می فرماید: بعد از انتقام و موعد دوم چنانچه توبه نموده و به احسان و عمل صالح رجوع کنید، خداوند شما را موردرحمت خود قرار دهد، ولی اگر باز هم به فساد برگردید ما نیز به عقوبت و عقاب باز می گردیم و جهنم را محل حصر و زندان کافران قرار می دهیم که در آن محبوس باشند و نتوانند از آن بگریزند
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر آیه 6 سوره اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناکُمْ أَکْثَرَ نَفيراً6
ترجمه:سپس غلبه و تسلط بر آنها را به شما بازمی گردانیم و شما را به وسیله اموال و پسرانی یاری می کنیم و از حیث نفرات ، بیشتر ( از آنها ) قرار می دهیم.
تفسیر:(ثم رددنا لکم الکره علیهم و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثرنفیرا): (آنگاه دولت شما را باز گردانده و شما را بر آنها غلبه دهیم و شما رابه واسطه مال و فرزندان مدد رسانده و عده جنگجویان شما را بسیار نمائیم )،(کره ) به معنای برگشتن و دولت است ، و (نفیر) به معنای نفر و تعداد مردان است ،می فرماید بزودی دولت را بر علیه دشمنانتان به شما باز می گردانیم و شما را به افزونی مال و فرزندان مدد رسانده و تعداد مردان جنگی شما را بیشتر می کنیم تابر آنها غلبه کرده و چیره شوند و از ذلت بندگی در آن برهه از زمان نجات بیابید.
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر آیه 5سوره اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْکُمْ عِباداً لَنا أُولي بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً 5
ترجمه:پس چون زمان وعده ( کیفر ) نخستین آن دو طغیان فرا رسد برخی از بندگان خود را که سخت جنگجویند بر شما برانگیزیم پس آنها ( برای کشتن شما ) درون خانه ها را جستجو کنند ( که احدی را زنده نگذارند ) ، و این یک وعده مسلم انجام شدنی است.
تفسیر:(فاذا جاء وعد اولیهما بعثنا علیکم عبادا لنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار و کان وعدا مفعولا): (پس زمانیکه موعد انتقام اول فرا رسید بندگان جنگجو و نیرومند خود را بر شما بر می انگیزیم تا آنجا که درون خانه های شما رانیز جستجو کنند و این وعده انتقام ، حتمی است )، (بأس ) یعنی شدت و مکروه و(جوس ) به معنای سرزدن و گشتن در اینجا و آنجاست .می فرماید، شما در زمین دو نوبت فساد کردید و ما به شما وعده دادیم که در هر دونوبت از شما انتقام بگیریم و وقتی بار اول فساد کردید ما برای انتقام از شما بندگان نیرومند و جنگجوی خود را بسیج کردیم و آنها را فرستادیم تا شما را خوار و ذلیل نموده و با قتل عام و اسارت و غارت و تخریب از شما انتقام بگیرند و تا درون خانه هایتان به جستجوی شما، نفوذ و پیشروی کنند و این امر وعده ایست ، محقق که گریزی از آن نیست .
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر آیه 4 سوره نساء
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ قَضيْنَا إِلي بَني إِسرءِيلَ في الْكِتَبِ لَتُفْسِدُنَّ في الأَرْضِ مَرَّتَينِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كبِيراً(4)
و در كتاب تورات يا در لوح محفوظ و كتاب تكوين الهي خبر داديم و چنين مقدر كرديم كه شما بني اسرائيل دوبار حتما در زمين فساد و خونريزي ميكنيد و تسلط و سركشي سخت و ظالمانه مييابيد ( يكبار بقتل شعيا و مخالفت آرميا و بار ديگر بقتل زكريا و يحيي مبادرت ميورزند
تفسیر:
راغب در مفردات در معناي قضاء گفته است كه به معناي فيصله دادن به امري است ، چه با گفتار باشد و چه با عمل و هر كدام بر دو وجه است يكي الهي و ديگري بشري ، از جمله قضاء الهي اين است كه فرموده : و قضي ربك الا تعبدوا الا اياه .
خدا دستور داده كه جز او را نپرستيد : و نيز در همين معنا است كه فرموده : و قضينا الي بني اسرائيل في الكتاب يعني ما اعلام كرديم و حكم را فيصله يافته كرديم و به ايشان به وسيله وحي چنين اعلام نموديم كه … و بر همين معنا حمل ميشود آيه : و قضينا اليه ذلك الامر ان دابر هؤلاء مقطوع اين امر را به وي حكم كرديم كه نسل اينان مقطوع خواهد بود .
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
تفسیر آیه 3 سوره اسراء
” ذرّیة مَن حَمَلنا مَعَ نُوح ٍ انّه کانَ عَبدا ً شَکُورا ً ”
ترجمه این آیه چنین است :
” ای نسل کسانی که آنان را با نوح ، ( بر کشتی ) سوار کردیم ، همانا نوح بنده ای بسیار سپاسگزار بود.
تفسیر:
در این آیه براى این که عواطف بنى اسرائیل را در رابطه با شکرگزارى از نعمتهاى الهى مخصوصا نعمت معنوى و روحانى کتاب آسمانى برانگیزد آنها را مخاطب ساخته، مىگوید: «اى فرزندان کسانى که با نوح در کشتى حمل کردیم»! (ذُرِّیَّهَ مَنْ حَمَلْنا مَعَ نُوحٍ).فراموش نکنید که: «نوح بنده شکرگزارى بود» (إِنَّهُ کانَ عَبْداً شَکُوراً).
شما که فرزندان یاران نوح هستید چرا به همان برنامه نیاکان با ایمانتان اقتدا نکنید؟ چرا در راه کفران گام بگذارید؟
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه »
تفسیر آیه 2 سوره اسرا
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
و آتينا موسى الكتاب و جعلناه هدى لبنى اسرئيل الا تتّخذوا من دونى وكيلا (2)
ترجمه آيه
و به موسى كتاب تورات را فرستاديم و آن را وسيله هدايت بنى اسرائيل قرار داديم تا غير من كه خداى عالمم هيچكس را حافظ و نگهبان فرا نگيرند (2)
تفسیر ایه:
بدنبال بیان سفر پیامبر اسلام به مسجدالاقصی ، این آیه می فرماید : سنت و سیره خداوند در طول تاریخ ، هدایت مردم به سوی توحید و عبودیت بوده است . لذا پیش از پیامبر اسلام ، حضرت موسی درميان قوم بني اسرائيل ، ظهور کرد و بنی اسرائیل را براساس کتاب تورات که خداوند بر او نازل کرد ، به سوی خدا دعوت نمود .
هدف از بعثت پیامبران و نزول کتابهای آسماني ، دوری مردم از شرک و دعوت آنان به سوی توحید بوده است . البته نه فقط اظهار توحید به زبان با ذكر ” لا اله الا الله ” ، بلکه هدف آنها دعوت مردم به توحید عملی بوده است . نشانه اين توحيد ، دل بریدن از همه عوامل مادی این جهان و دل بستن به قدرت لایزال الهی است .
لذا ادامه آیه می فرماید : آنچه در تورات آمده است ، این بوده که جز خدا را در کارهای دنیوی و مادی کارساز ندانید ، به هیچکس در هر پست و مقامی که باشد ، تکیه نزنید و تنها به خداوند توکل کنید .
از این آیه می آموزیم که :
1- محور دعوت پیامبران و عصاره همه کتب آسمانی ، توحید است .
2- انسان در زندگی دنیوی خود ، همواره به یک تکیه گاه مطمئن نیاز دارد و پیامبران ، خدا را به عنوان تکیه گاه واقعی بشر معرفی کرده اند .
فراخوان «راه امین»سی شب، سی آیه
سلام تفسیر آیه 1 سوره اسراء
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
سبحان الّذى اسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الّذى باركنا حوله لنريه من آياتنا انّه هو السّميع البصير(1)
ترجمه آيه
به نام خداوند بخشاينده مهربان پاك و منزه است خدائى كه در مبارك شبى بنده خود (محمد) (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را از مسجد حرام (مكه معظمه) به مسجد اقصائى كه پيرامونش را (به قدوم خاصان خود) مبارك ساخت، سير داد تا آيات خود را به او بنماياند كه همانا خداوند شنوا و بيناست (1).
تفسیر:
سبحان ) اسم مصدر از ماده تسبیح به معنای تنزیه است ، یعنی منزه ساختن خداوند از هر چیزی که لایق ساحت او نباشد.(اسراء) یعنی سیر و حرکت شبانه و کلمه (لیلا) برای تأکید آمده تا دانسته شود کل رفت و برگشت در شب واقع شده و (مسجد الاقصی ) یعنی مسجد دور که به قرینه سیاق مراد از آن بیت المقدس است و چون نسبت به محل زندگی پیامبر دور بوده آن رامسجد الاقصی خوانده است .و جمله (لنریه من ایاتنا) غرض و نتیجه این سیر و حرکت را بیان می نماید و آن این است که بخشی آیات و نشانه های خدای را که از ساحت عظمت و کبریای حق صادرمی شود به آنحضرت بنمایاند.و در آخر علت نشان دادن آیات را بیان می نماید و آن این بوده که خداوند چون شنوای گفتار بندگان و بینای افعال آنهاست ، تقاضای رسول گرامی خود را شنیده و او رالایق چنین کرامتی دیده و لذا خواسته او را اجابت کرده و وی را برای نشان دادن پاره ای از آیات خود شبانه سیر داده است .در این آیه به مسأله عروج جسمانی و روحانی پیامبر ص اشاره شده است که درطول یک شب خداوند رسول گرامی اسلام ص را از کنار مسجدالحرام تامسجدالاقصی مبارک برده و از نشانه های خود به او نمایانده و او را تا مقامی بالا سیرداده که جبرئیل را یارای بالاتر رفتن نبوده است و در روایات و تفاسیر(2) ماجرای این کرامت پیامبر ص، مفصلا ذکر شده است .اما آنچه بطور اجمال از آنها حاصل می شود این است که یقینا حضرت محمد ص به معراج رفته و آسمانها را سیر نموده و انبیاء وعرش و سدره المنتهی و بهشت و دوزخ رادیده است و احوالات اهل آنها را مشاهده نموده و روایاتی که در این باب نقل شده همه در صدد آن بوده که امری غیر مادی را به نحو تمثیل و بصورت امری محسوس برای سایرین بازگو نماید(3).