امتیاز زیارت جامعه کبیره (یادگار امام هادی علیه السلام) بر سایر ادعیه چیست؟
در ماه رجب زیارت جامعه کبیره را زیاد بخوانید
صلی الله علیک یا امام هادی(ع)
امتیاز زیارت جامعه کبیره (یادگار امام هادی علیه السلام) بر سایر ادعیه چیست؟
در بسیارى از ادعیه همچون زیارت جامعه کبیره و دعاى ندبه روى محوریت عالَم کَوْن (عالَم هستی) بر مدار ولایت حضرات معصومین علیهم السلام تکیه شده است و توجه و تنبه قارى را به سمت و سوى آن مرکز و مدار سوق مى دهند و کیفیت ربط بین خالق و مخلوق را که همان حبل الله المتین و یا به تعبیر دیگر امام مبین مى باشد، بیان مى کنند و از این جهت نسبت به سایر ادعیه داراى امتیاز و ویژگى خود مى باشند.
علامه حسینی طهرانی(ره)، شرح فقراتى از دعاى افتتاح، ص17
به قلم خودم روایتی از سفر سامرا من و دخترم به مناسبتسالروز شهادت امام هادی علیه السلام
#به_قلم_خودم
#سامرا
#اربعین_95
#شهادت_امام_هادی_علیه_السلام
#عکس_از_خودم_ودخترم
#عکاس_خواهرم
بسم رب الحسین علیه السلام
اربعین 95 امام حسین منو خانوادم را به کربلا طلبید و ما راهی شدیم از همان ابتدا سفر تصمیم گرفتیم که به زیارت امام هادی و امام حسن عسکری به سامرا هم برویم خدا را شکر که این دو امام بزرگوار هم مارا طلبیدند و ما هم به زیارت انها مشرف شدیم .
غربتی که سامرا دارد خیلی دلم را شکاند و زیارت حرم سامرا یک جور دیگر به دلم چسبید .
خیلی خیلی سامرا به من ارامش داد. دخترم زینب هم ضریح سامرا را زیارت کرد .
حدود 2 ساعت پیاده روی کردیم تا به سامرا رسیدیم و ابتدا برای ورود به صحن از باب المهدی داخل شدیم .
صحن های بزرگی داشت وقتی وارد صحن های داخل میشدیم هنوزابزار کارگران قابل مشاهده بود اماقسمتی هم فرش انداخته بودند تا
زوار نمازهایشان را انجا بخوانند .ما هم در انجا نماز زیارت و ظهر و عصرمان را هم خواندیم . یادش بخیر چه صفایی داشت .
به سرداب امام زمان هم رفتیم یک ضریح کوچک بودصف طولانی هم داشت اما چون من بچه بغل بودم خادم اجازه داد بدون صف
به زیارت بروم خداروشکر ان جارا هم به راحتی با دخترم زیارت کردیم .
دلم خیلی برای سامرا تنگ شده است هروقت به سامرا فکر میکنم نا خداگاه اشک از چشمانم سرازیر می شود .
دیروز خبری را شنیدم که دارند ضریح سامرا را نصب می کنند خیلی خوش حال شدم خداراشاکرم
تنها دعای من این روزها این است امام حسین اربعین بطلب کربلا تا دوباره ضریحتان را در آغوش بگیریم.
#عشق #عشق_فقط_یک_کلام_حسین_علیه_السلام
این هم عکس هایی از سامرا که من و دخترم هستیم
برخی از سخنان امام هادی علیه السلام
برخی از سخنان امام هادی علیه السلام
* دنیا همانند بازاری است که عدّهای در آن برای آخرت سود میبرند و عدّهای دیگر ضرر و خسارت متحمّل میشوند.
* تواضع و فروتنی چنان است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو آن کنند.
*علم و دانش بهترین یادبود برای انتقال به دیگران است، ادب زیباترین نیکیهاست و فکر و اندیشه آئینه صاف و تزیین کننده اعمال و برنامههاست.
*شانه کردن موها به وسیله شانه عاج، سبب روئیدن و افزایش مو میباشد، همچنین سبب نابودی کرمهای درون سر و مُخ خواهد شد و موجب سلامتی فکّ و لثهها میگردد.
*همنشین شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستی و شرارت تو خواهد بود.
*بخل ناپسندهترین خلق و خوی است.
*طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.
منبع: isna.ir
سوم رجب مصادف است با سالروز شهادت امام هادی (ع)
سوم رجب مصادف است با سالروز شهادت امام هادی (ع)، پیشوای دهم شیعیان در ماه ذی الحجه سال 212 ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه علیه السلام و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه است.
نام مبارک ایشان علی از القابشان نقی، هادی و نجیب؛ و کنیهشان ابوالحسن است.
امام علیالنقی الهادی علیه السلام در سال 220 ه.ق به امامت رسیدند. در این زمان ایشان در مدینه بودند و در آنجا به مدت 13 سال وظایف امامت خود را انجام میدادند؛ مردم از این سرچشمه حیات معنوی و علمی و فکری سیراب میشدند و ایشان نیز به همه امور شیعیان رسیدگی میکردند تا این که متوکل (خلیفه وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار(ع) مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام علیه السلام در جامعه داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند زیرا احساس میکرد که باید امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد. پس از آمدن امام به سامرا، اگرچه ایشان ظاهرا آزاد بود اما «متوکل» منزلشان را طوری انتخاب کرده بود که همواره تحت نظر باشند. او به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر میکرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها توسط نیروهای حکومتی کنترل میشد.
او جو بسیار خفقان آمیزی را بر جامعه حکمفرما کرده بود و سختگیری و فشار زیادی را بر شیعیان اعمال میکرد: علویان را در محاصره اقتصادی قرار داده بود. به شاعران درباری مال فراوانی میداد تا در اشعار خود به ائمه علیه السلام بی احترامی کنند. او اکثر سادات جلیل القدر آن زمان را دستگیر و زندانی کرده بود. از هولناکترین اقدامات او در دوره حکومتش، انهدام و تخریب مرقد امام حسین علیه السلام بود. اوضاع معیشتی مردم و خصوصا علویان در زمان خلفای عباسی مخصوصا متوکل و بقیه خلفای هم عصر امام هادی علیه السلام، بسیار دشوار بود زیرا آنان بیت المال مسلمین را صرف خوشگذرانیهایی میکردند که به گواهی تاریخ، هزینههای مربوط به آنها بیسابقه بوده است.
برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام در زمان امامت
امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیتهای خود را به شیوهای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد. از مهمترین فعالیتهای ایشان این بود که به مردم از راههای گوناگون آگاهی داده و منصب امامت و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخهای علمی، آشکار کرده و تثبیت کنند. همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین میکردند. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود. البته ایشان با نهایت احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر میفرمودند.
از دیگر اقدامات این امام بزرگوار؛ مبارزه با انحرافات، تربیت نیرو و افراد شایسته، تقویت سازمان وکالت، تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه است.
زیارت جامعه کبیره
از امام هادی علیه السلام چندین دعا و زیارت نامه برجای مانده است که از مشهورترین آنها زیارت جامعه کبیره است. این زیارت دارای سند صحیح بوده و از نظر بلاغت نیز در بالاترین درجه قرار دارد. شروح متعددی به فارسی و عربی بر این زیارت نوشته شده است. زیارت جامعه کبیره متضمن مفاهیمی بسیار عالی و مطالبی بدیع است.
از دیگر زیارات بر جای مانده از امام هادی علیه السلام، زیارت غدیر است که در آن هم خصوصیات و ویژگیهای حضرت علی علیه السلام و هم حادثه غدیر ذکر شده است.
امام هادی - علیه السلام - که در سامراء تحت نظر و کنترل شدیدی قرار گرفته بود، برنامه تعیین کارگزاران و نمایندگان را که پدرش امام جواد - علیه السلام - اجرا کرده بود، ادامه داد و نمایندگان و وکلایی در مناطق و شهرهای مختلف منصوب کرد و بدین وسیله یک سازمان ارتباطی هدایت شده و هماهنگ به وجود آورد که هدفهای یاد شده را تامین میکرد.
فقدان تماس مستقیم بین امام و پیروانش، نقش مذهبی - سیاسی وکلا را افزایش داد، به نحوی که کارگزاران (وکلای) امام مسئولیت بیشتری در گردش امور یافتند. وکلای امام بتدریج تجربیات ارزندهای را در سازماندهی شیعیان در واحدهای جداگانه به دست آوردند. گزارشهای تاریخی متعدد نشان میدهد که وکلا، شیعیان را بر مبنای نواحی گوناگون به چهار گروه تقسیم کرده بودند: نخستین ناحیه، بغداد، مدائن و عراق (کوفه) را شامل میشد. ناحیه دوم، شامل بصره و اهواز بود. ناحیه سوم، قم و همدان، و بالاخره ناحیه چهارم، حجاز، یمن و مصر را در بر میگرفت. هر ناحیه به یک وکیل مستقل واگذار میشد که تحت نظر او کارگزاران محلی، منصوب میشدند. اقدامات سازمان وکالت را در دستور العملهای حضرت هادی - علیه السلام - به مدیریت این سازمان، میتوان مشاهده کرد.
امام هادی مرا یاد چیزهای جالبی می اندازند»
امام هادی مرا یاد چیزهای جالبی می اندازند»
سلام
اگر هنوزم که هنوز است سامرا در تب و تاب جنگ و درگیری است، اگر قبر مطهر ائمه سامرا را دوبار در روزگار ما ویران کردند، اگر سر کلاس از دانشجوهام پرسیدم شما از امام هادی چی میدونید؟ و اونا فقط گفتن: نقی! و… اما هنوز دلم چند نکته را فراموش نمیکنه:
کاشف سرزمین هود: در تفسیر نورالثقلین میخوانیم: در زمان معتصم عباسى، براى دسترسى به آب، چاهى را در منطقه بطائنیه عراق حفر کردند. با آنکه چاه عمیقى کندند امّا به آب نرسید و آن را رها کردند. در زمان متوکل باز به حفر چاه پرداختند تا به تخته سنگى سخت رسیدند. هنگامى که آن را شکستند، ناگهان باد سردى وزید و عدهاى را هلاک کرد. این حادثه عجیب را از امام هادى سؤالکردند، آن حضرت فرمود: آنجا سرزمین احقاف و قوم مشرک هود بوده که با وزیدن باد سردى به هلاکت رسیدند.
احترام ویژه به اهل علم : مرحوم طبرسى در کتاب احتجاج نقل مىکند که در زمان امام هادى علیه السلام یکى از فقهاى شیعه که در بحث با یک ناصبى منحرف، او را روشن کرده و حقّانیت خود را ثابت کرده بود، وارد مجلسى شد که در آن مجلس، علویّون و بنىهاشم نیز حضور داشتند. امام هادى آن فقیه را در بهترین جاى مجلس نشاند. این همه احترام، براى علویّون و بنىهاشم گران آمد، بزرگ آنان زبان به اعتراض گشود که چرا چنین فردى را بر ما برترى دادى؟ امام فرمود: آیا به داورى قرآن راضى هستید؟ گفتند: بله، حضرت این آیه را تلاوت فرمود: تَفَسَّحُوا فِی الْمَجالِسِ … وَ إِذا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ ارزش این شخص به خاطر بحث علمى و شکستى که به آن ناصبى داد از هر شرف و نسبى بیشتر است.
بیان اسرار ولایت: از امام هادى پرسیدند: چرا حضرت على در جنگ جمل هر که را زخمى مىشد رها مىکرد، ولى در جنگ صفین فرمان داد زخمىها را هم بکشند؟ امام هادى در پاسخ فرمود: در جنگ صفین رهبر مخالفان زنده بود و زخمىهاى فرارى را دوباره جمع و کمبودها را جبران و ضعفها را تقویت و بیماران را عیادت و دلجوئى مىنمود و ریشه فساد در آب بود، (تا ریشه در آب است امید ثمرى هست) و لذا براى خشکاندن ریشه فساد و پایان دادن به توطئه باید اثرى باقى نگذارد، امّا در ماجراى جنگ جمل، پس از کشته شدن بزرگان دشمن مثل طلحه و زبیر و از هم پاشیده شدن فرماندهى سپاه دشمن، امید و پناهگاهى براى فریب خوردگان فرارى و زخمىها نبود، لذا هر کدام زخمى مىشدند یا پا به فرار مىگذاشتند، مورد تعقیب قرار نمىگرفتند. از این ماجرا به خوبى مىتوان نقش رهبر را در جبهه باطل و تفاوت عکسالعملها را در جبهه حق دریافت.
بیان افضلیت ولی فقیه: امام هادى مىفرماید: «لولا من یبقى بعد غیبة قائمنا علیه السلام من العلماء الداعین الیه و الدّالین علیه والذابّین عن دینه بحجج اللّه و المنقذین لضعفاء عباد اللّه من شباک ابلیس و مردته و من فخاخ النواصب لما بقى احد الا ارتد عن دین اللّه و لکنّهم الّذین یمسّ ازمّة قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکّانها اولئک هم الافضلون عنداللّه عزّوجلّ» اگر فقهاى با تقوى، مرزبان افکار و عقاید دینى مردم نبودند، شبکههاى ابلیسى مردم را از دین خدا دور مىکردند. این علما در عصر غیبت قائم ما علیه السلام همچون ناخداى کشتى محافظ مسلمانان آسیب پذیرند. در پایان امام هادى فرمود: این افراد نزد خدا با فضیلت ترینند.
دستور قتل شیعه افراطی و بدعت گذار در زندان: فارس بن حاتم از دروغگویان و غُلات مشهور و بدعتگذاران بود و مردم را به مذهب فاسد خود دعوت مىکرد، امام هادى علیه السلام به اباجنید دستور داد تا فارس را اعدام کند و امام حسن عسکرى علیه السلام خون او را هدر دانست و بهشت را براى قاتل او ضامن گردید. سرانجام اباجنید آن بدعتگذار را کشت.
جوشش چشمه جامعه کبیره از سینه امام هادی: مفصل ترین منشور و شناسنامه امامت از زبان امام هادی و تحت عنوان زیارت جامعه کبیره بیان شد.امام خمینی مقیّد بودند که زیارت جامعه کبیره را در حرم امامان و با حالت ایستاده بخوانند .
ترویج عرضه دین به دین شناس: امام هادی چنان تبلیغی کرده بودند که شیعیان به علما مراجعه میکردند و دینشان را به آنان عرضه میکردند و علما هم اشکالات افکار و رفتار آنان را میگفتند. حتی نقل شده حضرت عبدالعظیم حسنیبار ها و بارها دینشان را به امام هادی عرضه کردند. متاسفانه این امر امروز بسیار کم رنگ شده است.